Hoe je de gebruikerservaring op jouw website kunt verbeteren

Het is geen geheim dat als je wilt slagen in het runnen van een (online)bedrijf. Je jouw klanten een geweldige ervaring moet bieden op je website. Maar wat je misschien niet beseft is dat het niet voldoende is om alleen een goede klantenservice te hebben. Veel van jou klanten zullen je eerst online tegenkomen door middel van je website. Daarom is het dus zo belangrijk om een goede gebruikerservaring te bieden.
In deze blogpost laat ik jou zien hoe je het leven van jouw klanten gemakkelijker kunt maken door te focussen op hun behoeften en zorgen en door proactief te anticiperen op hun dagelijkse ervaringen.

Voordelen van een goed ontwerp en gebruikservaringen

Goed nieuws voor jou! Het verbeteren van de gebruikerservaring van jouw website biedt enkele serieuze voordelen voor jouw bedrijf, waaronder:

Voordeel #1 lagere bouncepercentages

Als je website een hoog bouncepercentage heeft, betekent dit dat mensen waarschijnlijk niet kunnen vinden wat ze eigenlijk op jouw site zochten. Een lager percentage is een goede zaak en is vaak alleen mogelijk als de pagina gemakkelijk, toegankelijk en gebruiksvriendelijk is.

Wat is een bounce:
Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van jouw site wordt geladen

Het bouncepercentage is een van de cijfers waar we naar kijken wanneer je website niet het soort leads genereert waarnaar je op zoek bent. Het kan namelijk precies laten zien welke pagina’s gebruikers wegjagen en welke pagina’s succesvoller zijn om gebruikers aan te moedigen langer op jou site te blijven.

wat is het bouncepercentage:
Het Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies

Voordeel #2 Hogere conversieratio’s

Conversies en bouncepercentages gaan hand in hand samen. Wanneer je over je website praat, is het belangrijk op te merken dat een conversie niet hoeft te betekenen dat een lead plotseling iets gekocht heeft of aangemeld heeft voor een van jouw diensten. Het kan betekenen dat ze hebben geklikt op een call to action of dat ze een formulier hebben ingevuld om meer informatie over jouw bedrijf te krijgen.

Voordeel #3 Beter gevoel voor jouw merk

Dit is een grote factor die veel bedrijven niet in overweging nemen bij hun marketinginspanningen.
Het uiteindelijke doel in marketing is niet om van een lead een klant te maken. Het is om klanten om te zetten in loyale klant
De Quote hierboven is natuurlijk de droom van elk bedrijf: een sterke aanhang van mensen die van jouw product houden, positieve recensies achterlaten en dat product delen met andere potentiële klanten. Tevreden klanten worden vaak terugkerende klanten, wat in de loop van de tijd meer verkopen betekent met minder inspanning. Een website die een goede gebruikerservaring biedt, is een manier om mensen te helpen een positievere band met jouw bedrijf te krijgen.

Elke pagina heeft een duidelijke Call to Action(CTA) nodig

Het is veelvoorkomend en gemakkelijk om de call to action te vergeten wanneer je hierop niet ingesteld bent of het je nooit verteld is. Een Call to action is echter zo’n cruciaal onderdeel van je website dat ze eigenlijk wat speciale aandacht verdienen.
Elke afzonderlijke pagina op jouw website heeft ten minste één duidelijke en overtuigende CTA nodig. Dat wil zeggen; een link, formulier of knop waarmee de bezoeker een volgende stap kan laten zetten. Dit kan zo simpel zijn als het linken naar jouw dienstenpagina vanaf de homepage.
Het is natuurlijk niet meer als normaal dat een groot deel van jouw pagina’s dezelfde call to actions zullen hebben. Meestal willen bedrijven gebruikers naar hun contactpagina sturen en zal hiervoor een Knop staan met: “Neem contact op” of iets in die richting.

7 voorbeelden die ik gebruikt heb in eerdere projecten

  1. Optie om je te abonneren op een blog of nieuwsbrief
  2. Een link naar je contactpagina met een contactformulier
  3. Linkjes naar andere pagina’s op je website om meer informatie te bemachtigen over een bepaald onderwerp.
  4. Downloadbare pdf’s ( voor aanbiedingen, Ebooks en handleidingen )
  5. Een bepaalde tool die iemand wilt promoten
  6. Een link om in te kunnen loggen op je website, voor bij een forum
  7. Een link naar gerelateerde blogpost ( tijdens of na een blog )

Dus. Eigenlijk zou er geen pagina op jouw website moeten zijn waar een gebruiker zou denken: “Ik wil meer weten over dit bedrijf, maar ik weet niet hoe.” Gebruikers zijn ongeduldig en zullen niet langer dan een paar seconden besteden aan het zoeken naar die volgende stap. Het is dus belangrijk om hierop te anticiperen op hoe ze meer willen weten over jouw bedrijf op basis van de inhoud die ze momenteel bekijken. Succes!

Kies kleuren en lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn

Dit is iets waar ik als ontwerper veel tijd aan besteden bij het realiseren van een website. Natuurlijk willen we dat de lay-out er aantrekkelijk uitziet, maar we proberen ook het leven van jouw gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken door middel van typografie, lay-out en kleurkeuzes.
Bij kleuren streef ik altijd naar een goed contrast. Er is een reden waarom de meeste tekstverwerkers een witte achtergrond en zwarte tekst hebben. Waarom? Nou het is duidelijk en altijd gemakkelijk te lezen. Maar de meeste websites zijn niet alleen zwart-wit, dus we moeten goed kijken naar de kleuren die jij gebruikt en ervoor zorgen dat er een gezond contrast is tussen achtergronden en lettertypekleuren.
Tip voor webdesign: Door gebruikerservaring voorop te stellen, leidt dit tot lagere bouncepercentages, hogere conversieratio’s en een beter gevoel voor jouw merk.
Er zijn hele uitgebreide kleurtheorieën, maar ik kan het eenvoudig opsplitsen: als jouw website een donkerdere achtergrond gebruikt, kiezen we voor lichtere tekst. Als je een lichtere achtergrond hebt gekozen, kiezen we voor donkerdere tekst.
Vervolgens help ik jou bij het kiezen van een goed leesbaar lettertype. Het is gemakkelijk om naar de meer unieke lettertypen te gaan die nog niet veel gebruikt wordt omdat je denkt dat dit je uniek kan maken. Of omdat elke site overgaat op de dunnere, modernere lettertypen, is het gemakkelijk om een te dun lettertype te kiezen. Maar het belangrijkste is niet dat het lettertype van jouw site het leukste of meest unieke is. Het is dat jouw gebruikers het daadwerkelijk kunnen lezen zonder moeite en gedoe.
Onthoud dat wat voor jou gemakkelijk te lezen is, voor anderen moeilijk kan zijn. Daarom zetten ik mijn ontwerpexpertise in en help ik jou bij het kiezen van de juiste kleuren en lettertypen om jouw merk duidelijk uit te drukken en tegelijkertijd jouw websitebezoekers de best mogelijke ervaring te geven.

Verwijder elementen die je site vertragen

Als een pagina een hoog bouncepercentage heeft, is de kans ook groot dat deze niet snel genoeg wordt geladen. Bouncepercentages worden met 50% verhoogd als het 2 seconden duurt voordat jouw website is geladen. Na een laadtijd van 3 seconden zal 40% van de gebruikers de site verlaten, want zeg nou eerlijk. Wie wacht er tegenwoordig nog op een te trage website, als je volgende zoekresultaat direct geladen kan zijn.

Maar wat vertraagt de website precies? Er zijn veel mogelijkheden. Als je met een onervaren ontwerper of ontwikkelaar hebt gewerkt om jou site te maken, hebben ze mogelijk niet de tijd genomen om bestanden correct te comprimeren en eventuele fouten in hun code op te ruimen. Als je een gratis website-tool gebruikt, kunnen al die mooie thema’s en extra plug-ins vol zitten met elementen die jouw website dramatisch vertragen.

6 veelvoorkomende boosdoeners bij het langzaam laden van pagina's zijn:

  1. Grote afbeeldingsformaten toegevoegd aan de site
  2. Ingesloten video’s
  3. Een inadequate webhostingserver
  4. Slecht gecodeerde plug-ins
  5. Externe scripts
  6. Onjuiste compressie

Benieuwd hoe snel jouw site is? Er zijn tal van gratis tools die jou daarbij kunnen helpen. Je kunt de URL van je website bijvoorbeeld hier invoeren: developers.google.com. Als het langer dan 2-3 seconden duurt voordat uw site is geladen, is de kans groot dat jouw bouncepercentages hierdoor te lijden hebben.

Kies het juiste formaat en comprimeer je afbeeldingen

Een van de belangrijkste dingen die ik doe, is ervoor zorgen dat de afbeeldingen op jouw website zijn geoptimaliseerd voor internet. Uit één onderzoek bleek zelfs dat 88% van de trage websites niet-geoptimaliseerde afbeeldingen heeft.
Ideaal gezien zouden jouw afbeeldingen zo klein mogelijk moeten zijn (véél kleiner dan 1 MB) met behoud van hun kwaliteit.

Verwijder zware plug-ins

Soms betekent het verbeteren van de sitesnelheid een diepe duik in de achterkant van jouw CMS om meer technische en code gerelateerde problemen te onderzoeken. Omdat WordPress als voorbeeld een gratis en open CMS is betekent het ook dat er veel slechte plug-ins bestaan die zware code met zich mee brengen.

Maak je website scanbaar

Wanneer heb je voor het laatst een webpagina gelezen? Hou je van serieus gefocust en lees je alle details?
Als ik zou moesten raden, zou ik zeggen dat het waarschijnlijk al een tijdje geleden is. Dat komt omdat de gemiddelde websitebezoeker slechts tijd heeft om een klein deel( ca. 25% ) van een bepaalde webpagina te lezen, hoewel in de praktijk slechts ongeveer 20% van jouw inhoud doorkomt.
Tip: Jouw publiek heeft haast, dus als je wilt dat ze een geweldige gebruikerservaring op jouw site hebben, moeten we ervoor zorgen dat ze snel kunnen vinden wat ze zoeken.
Dat begint bij de indeling. Bezoekers hebben de neiging websites in een F-vormig patroon te bekijken, met meer aandacht voor de linkerbovenhoek van de pagina. Hoe verder naar rechts en verder op de pagina hun ogen bewegen, hoe minder tijd ze besteden aan lezen.

Vereenvoudig je web-teksten

Een andere manier om de ervaring van jouw gebruikers op jouw site te verbeteren, is door jouw bericht te vereenvoudigen. Volgens een recent Web Usability Report is het ontbreken van een duidelijk bericht de belangrijkste reden waarom de meeste bezoekers een website verlaten
Je gebruikservaringen op jouw website verbeteren is de moeite waard.

Samen kunnen we jouw website verbeteren!

Ik kan snappen dat het nogal veel informatie in een keer is om te behappen. En dan heb ik nu pas een klein deel van wat belangrijk is voor jouw website beter te maken. Daarom is het belangrijk om een goed webdesign bureau in te huren voor het ontwikkelen van jouw website met alle kennis in huis.

Het goede nieuws is dat als je dit helemaal uitgelezen hebt, je hem waarschijnlijk al gevonden hebt 😉 Wil je samen eens kijken naar hoe ik jouw website kunnen verbeteren? Neem dan gerust contact met mij op. Dan kijken we samen hoe we jouw website nog beter kunnen maken.

Scroll to Top