7 Tips om jouw website beter te maken

Inhoudsopgave

Wanneer je een website wilt bouwen, dan is het handig dat je een goede basis hebt om te beginnen. Je hebt hiervoor een bepaalde strategie nodig. Een strategie die werkt voor jouw bezoekers, voor google en voor jou, als website eigenaar. 

In deze blog deel ik enkel tips van het web ontwerpproces, van de algemene strategie van jouw site tot de structuur, lay-out, inhoud en technische overwegingen die achter de schermen plaatsvinden.

Jouw website is namelijk een van de belangrijkste en meest zichtbare marketingmiddelen van jouw bedrijf. Maar om jouw bedrijf effectief te vermarkten, moet er een luchtdichte strategie achter zitten. In deze blog bespreek ik enkele van de belangrijkste strategische punten waarmee jij rekening moet houden bij het starten van het web ontwerpproces.

Wat is het hoofddoel van jouw website?

Dit is altijd een van de eerste problemen die ik met mijn klanten ophelder, en het is een van de eerste vragen die u zich moet stellen bij het plannen van jouw website: “Wat is het belangrijkste doel dat ik met mijn website wil bereiken? “ Dit kan natuurlijk van alles zijn. Een kwantitatief doel, zoals het genereren van meer leads en het verhogen van de verkoop via de website. Of het vergroten van merkbekendheid, en het moderniseren van jouw online visitekaartje op het internet. Wat het ook is, bepaal eerst het hoofddoel dat jij met jouw website wilt bereiken en laat dat vervolgens de rest van jouw site erop aansluiten. 

Zodra je jouw hoofddoel in gedachte hebt, moet je beslissen welke actie iemand op elk van jouw pagina’s wilt laten ondernemen. Sommige pagina’s zoals de contactpagina, hebben een duidelijk doel om de bezoekers contact met jou op te laten nemen, of om het formulier in te laten vullen waarin om meer informatie gevraagd kan worden. Voor andere pagina’s kan het de bedoeling zijn dat de bezoeker doorklikt naar een andere pagina zoals de diensten pagina.

Call to action

Een van de belangrijkste elementen op jouw gehele website is een call to action. Bijna elke pagina op jouw website moet er wel een bevatten zodat bezoekers zich nooit hoeven af te vragen waar ze vervolgens heen moeten klikken. Je kunt het zien als borden langs de snelweg, de bezoeker de juiste richting wijzen en ervoor zorgen dat ze niet verdwalen op hun reis of de verkeerde afslag nemen ( wat kan betekenen dat ze de site vroegtijdig verlaten ). De ideale grootte, het ontwerp en de plaatsing van de call to action hangt grotendeels af van de doelen die je voor jouw site hebt bedacht. Er is geen een perfecte maat voor een call to action, maar uit ervaring blijkt dat een call to action onder op de site het beste werkt. Wanneer een bezoeker het einde van de pagina bereikt die hij gelezen heeft wil je bijvoorbeeld dat die contact met je opneemt. Hieronder een voorbeeld hoe ik dit gedaan heb op de site: 

De structuur van jouw website speelt een grote rol bij de keuzes die jou bezoekers gaan maken. In dit gedeelte gaan we ontdekken hoe jij de gebruiksvriendelijkheid van de navigatiestructuur het beste kunt maken om je bezoekers de goede kant op te sturen waar jij ze heen wilt brengen.

Navigatiestructuur

Het strategisch in kaart brengen van de navigatiestructuur van uw website is een van de belangrijkste,  en een van de meest verwaarloosde stappen bij het ontwikkelen van een website.

Een te gecompliceerd menu verwart namelijk gebruikers en maakt de navigatie van uw site rommelig, terwijl een te eenvoudig menu ervoor kan zorgen dat mensen meer informatie willen maar het niet kunnen vinden en de site verlaten wanneer ze deze niet vinden. Het belangrijkste is dat als uw navigatiestructuur het hoofddoel van uw website niet ondersteunt, het omzetten van bezoekers naar loyale klanten een lastig doel zal worden.

Dus hoe ziet een geweldige website-navigatiestructuur eruit? De details hangen af ​​van welke details je voor jouw bedrijf wilt benadrukken, maar onthoud dat het een logische proces moet worden voor de gebruiker.

De beste websites hebben meestal een ondiepe navigatiestructuur. Dat is omdat het voor de gebruikers van de website een enorme klus is om bij het binnenkomen van de website direct te weten waar alles staat. Daarom is belangrijk dat het slechts ongeveer 3 klikken kost om elke pagina te bereiken. Zodat mensen niet te diep hoeven te duiken in hun zoektocht naar informatie. Ik raad je daarom aan om slechts 4-7 menu-items in het hoofdmenu op te nemen, afhankelijk van de behoefte van je bedrijf. Dit moeten alleen uw meest bezochte pagina’s zijn, die doorgaans het volgende bevatten:

  • Homepagina
  • Over mij / over ons
  • Diensten 
  • Projecten / klanten
  • Blog
  • Contact

Door de menubalk bovenaan overzichtelijk te houden, kunnen bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Maar als je toch andere pagina’s hebt die nog moeten worden vermeld, kun je deze het beste in de footer zetten. In de Footer komen pagina’s zoals:

  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookies
  • Veelgestelde vragen

Je kunt deze ruimte ook gebruiken om je contactgegevens te herhalen op een plek die vanaf elke pagina toegankelijk is. 

Webdesign 

Het kost bezoekers slechts een halve seconde om een ​​mening te vormen over jouw website. Een mening die grotendeels is gebaseerd op hoe de site eruit ziet. En als de mening die ze vormen niet gunstig is, mis je een enorm deel van je potentiële klanten. 57% van de gebruikers zegt dat ze een bedrijf met een slecht ontworpen mobiele website niet zullen aanbevelen, terwijl 39% van de mensen niet meer met een website werkt als de lay-out en / of inhoud on-aantrekkelijk zijn.

Consistentie

Consistentie is een cruciaal onderdeel van elk goed website-ontwerp. Het vormt de basis voor een goede gebruikerservaring en versterkt je merk in de ogen van bezoekers.

Jouw bezoekers verwachten bijvoorbeeld dat het logo en bedrijfsnaam bovenaan de site staat, gecentreerd of links uitgelijnd, en dat jou navigatiemenu direct naast of onder het logo staat. Ze verwachten dit omdat het de standaard is die voor hen is vastgesteld door vrijwel elke andere website die ze hebben bezocht. Veranderen van deze standaard zal alleen bezoekers verwarren en het moeilijker voor hen maken om de informatie te vinden die ze willen.

De eerste pagina waarop de sitebezoekers terechtkomen, stelt ook een standaard voor hen vast en als ze dieper in de inhoud willen duiken, dan verwachten ze dat alle volgende pagina’s zich ook aan die norm houden. Als jij er bijvoorbeeld voor kiest om jou navigatiemenu op de homepagina te centreren, moet dit ook op elke andere pagina worden gecentreerd. Als de hoofdtitel op jou ‘Over ons’ pagina het lettertype 28 zijn, moet al jouw hoofdtitels op andere pagina’s ook dezelfde grootte hebben.

Branding

Wanneer de meeste mensen aan branding denken, denken ze aan logo’s, maar logo’s zijn slechts een deel van de puzzel. Jouw merk is de indruk die bezoekers achterlaten na interactie met jou bedrijf, en die indruk wordt beïnvloed door kleuren, algehele stijl, typografie / lettertypen, de onderliggende berichten van jouw inhoud en meer.

De ervaring van jouw doelgroep met jouw merk moet hetzelfde zijn, ongeacht wanneer of waar ze ermee in contact komen of dat nu een flyer, sociale media, een visitekaartje of jouw website is. Consistente branding maakt jouw bedrijf niet alleen gedenkwaardige, maar het helpt klanten ook om jou te vertrouwen en eerder bij jou te kopen. 

Witruimte

Een vaak over het hoofd gezien element van modern webdesign is de lege ruimte tussen elementen, ook wel witruimte genoemd. Witruimte maakt deel uit van elk goed ontwerp omdat het er voor zorgt dat de pagina er niet rommelig uitziet. Het maakt de tekst op uw site beter leesbaar en laat de ogen rusten terwijl ze de pagina scannen. Het dient ook als een visueel scheidingsteken tussen niet-gerelateerde ontwerpelementen (bijvoorbeeld de alinea’s op deze pagina). Maar bovenal helpt witruimte de aandacht te vestigen op de calls-to-action, Belangrijke hoofdtitels en andere belangrijke functies.

Samen kunnen we jouw website verbeteren!

Ik kan snappen dat het nogal veel informatie in een keer is om te behappen. En dan heb ik nu pas een klein deel van wat belangrijk is voor jouw website beter te maken. Daarom is het belangrijk om een goed webdesign bureau in te huren voor het ontwikkelen van mooie, snelle websites. 

Het goede nieuws is dat als je dit helemaal uitgelezen hebt, je hem waarschijnlijk al gevonden hebt 😉 Wil je samen eens kijken naar hoe ik jouw website kunnen verbeteren? Neem dan gerust contact met mij op. Dan kijken we samen hoe we jouw website nog beter kunnen maken. 

Delen:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Maandelijks op de hoogte worden gebracht met onze blogs, handleidingen en tips

Misschien ook interessant: